Taky vám nejde na rozum, jak se může letadlo, ten obrovský stroj sestavený z několika set tun oceli, udržet ve vzduchu a bezpečně přepravit na dlouhé vzdálenosti posádku i stovky cestujících? Dnes tento dopravní prostředek bez nadsázky zkracuje vzdálenosti. Lidstvo však muselo ujít dlouhou cestu, než pochopilo, jakým způsobem využít zákony fyziky ve svůj prospěch a jak letadla stavět, aby toho byla schopna.
Běžná dopravní letadla jsou skutečně na rozdíl od některých typů dopravních prostředků, jako jsou například balony nebo vzducholodě, mnohem těžší než vzduch. K tomu, aby se udržela ve vzduchu, využívají aerodynamické zákony. Na jejich princip přišli lidé při pozorování letu ptáků a během pokusů s kluzáky. Zjistili, že je třeba, aby křídla letounu měla nesouměrný tvar. Horní plocha je delší a vzduch se tady pohybuje rychleji než pod křídlem. Má proto také menší tlak. Naopak na dolní část křídla působí tlak vyšší. Rozdíl obou tlaků se nazývá vztlak a má za následek držení letadla ve vzduchu. Aby letadlo vzlétlo, musí dosáhnout dostatečně vysoké rychlosti, díky které vytvoří dostatečný vztlak pod křídly a vznese se. Rychlost, která zajišťuje udržení ve vzduchu, musí letadlo samozřejmě udržovat také během letu.
Tvar a profil křídel ale nejsou jedinými důležitými vlastnostmi, které ovlivňují vztlak, kterým na letadlo působí okolní vzduch. Důležitá je také jejich velikost, úhel, hustota vzduchu a výsledná rychlost (v úvahu je totiž třeba vzít také rychlost větru, který ve výšce několika kilometrů, kde letadla létají, proudí mnohem rychleji než na zemi). Konstrukce letadel proto už dlouhá desetiletí patří mezi významné průmyslové obory a výzkumy na tomto poli neustávají – cílem vědců je sestavovat takové stroje, které udělají leteckou dopravu bezpečnější, komfortnější a levnější. A znalosti zákonů fungujících v přírodě jim k tomu rozhodně pomáhají.
Vyzkoušejte si princip letadla jednoduchým pokusem
Několik dalších pokusů a vysvětlení principu letadla
Co je to vztlak (v angličtině)