Na dálnicích, silnicích i malých cestách se s nimi setkáváme velmi často: jako motoristé, když jedeme autem, jako cyklisté, šlapeme-li na kole, a jako chodci, když jdeme pěšky. Stojí u krajnice, visí na přemostěních silnic nebo jsou nakreslené na vozovce. A ať už právě zastáváme jakoukoli roli, vždy bychom se jimi měli řídit. Úkolem dopravních značek je totiž pomáhat při udržování řádu v silničním provozu. Proto jsou jednoduché a jejich poselství na první pohled pochopitelné.
Jejich význam určuje vyhláška, zákonný předpis vydávaný Ministerstvem dopravy, tedy úřadem, který má v České republice na starost péči o dopravní stavby a dohlíží nad oblastí dopravy. V této vyhlášce jsou vyjmenovány nejen všechny dopravní značky a povinnosti pro motoristy, cyklisty a chodce, když se s nimi setkají, ale také psaná pravidla silničního provozu. Ta jsou pro provoz na silnicích a cestách velmi důležitá, protože při jejich dodržování nenastává chaos. Kdyby se jimi lidé přestali řídit a někteří by začali například jezdit vlevo místo vpravo, na silnicích by to za malou chvíli způsobilo velké komplikace. Řidiči motorových vozidel sice mají pravidla naučená z autoškoly, ale dopravní značky stejně musí čas od času připomenout to či ono nebo určit, které ze dvou vozidel jede po hlavní silnici, a má tedy přednost.
Dopravní značení se začalo na silnicích prosazovat na začátku 20. století, úplně nejdříve od roku 1903 v Anglii. V Československu byly první značky zavedeny v roce 1935. Od té doby jich přibyla velká spousta, začaly se rozdělovat do skupin (například výstražné, informativní, zákazové a příkazové) a různé země přijaly dohody, kterými mezi sebou upravily jejich používání. Díky nim je většina dopravních značek, těch, které jsou podstatné pro plynulou dopravu, stejná nebo velmi podobná napříč Evropou i světem. Odlišnosti se dají najít jen v drobnostech ve zpracování nebo ve značkách informativních, které řidičům a ostatním účastníkům silničního provozu nenařizují ani nezakazují, ale mají je pouze informovat, například o vzdálenosti zbývající do určitého města nebo číslu silnice.