Chytrouš

Zábavná encyklopedie pro zvídavé děti

  • Zeměpis
  • Osobnosti
  • Historie
  • Civilizace
  • Věda a technika
  • Příroda
  • Zajímavosti
  • Člověk
You are here: Home / Zajímavosti / Železnice s úzkým rozchodem

Železnice s úzkým rozchodem

27/06/2010 by mch

uzkorozchodna_zeleznice

Cestování po železnici výrazně zrychlilo spojení mezi významnými městy v České republice. Přestože není síť kolejí tak hustá jako síť silniční, patříme k zemím, kde je celková délka železničních tratí na obyvatele velmi vysoká. Více než polovina všech tratí na celém světě má rozchod kolejí 1 435 mm. Ten byl poprvé uzákoněn pro budování tratí ve Velké Británii v roce 1846. Také u nás se tato vzdálenost vnitřních hran kolejnic používala při stavbě kolejí nejčastěji: z téměř 9 500 kilometrů tratí jich má 99 % právě tento rozchod. Jen 97 kilometrů železnic má rozchod pouhých 760 milimetrů.

Tratě, na kterých je možné svézt se historickými vlakovými soupravami, které drkotají po nízkorozchodných kolejích, jsou u nás tři: jedna vede ze stanice Třemešná ve Slezsku do obce Osoblaha. Pochází ze začátku 20. století a měří přesně 20 kilometrů. Další dvě vycházejí z jihočeského města Jindřichův Hradec – jedna na jih k rakouským hranicím (měří 33 kilometrů) a druhá na sever do Obrataně, vzdálené od Jindřichova Hradce 46 kilometrů. Jižní trať, která končí v Nové Bystřici, je o devět let starší, byla uvedena do provozu 1. listopadu 1897, a je tedy úplně nejstarší úzkorozchodnou tratí na území České republiky.

Úzkorozchodné tratě se v minulosti stavěly zejména tam, kde by budování železnice s normálním rozchodem stálo hodně peněz. Trať s úzkým rozchodem vyžaduje méně materiálu i méně prací. Míst, kde takové železnice vznikly, bylo u nás pochopitelně víc – ještě v roce 1976 jezdily úzkorozchodky na trase mezi Frýdlantem v Čechách a Heřmanicemi v severních Čechách, kde zajišťovaly spojení s německým městem Žitavou (Zittau), a v roce 1933 byl ukončen provoz na trati Ondrášov – Dvorce v Nízkém Jeseníku. Ve středních Čechách převážely cestující mezi Berounem a Královým Dvorem a mezi Smečnem a Slaným, na severu Moravy mezi Bohumínem a Ostravou. Jinak ale patřila přeprava osob spíše k výjimečným úkolům takových tratí, protože v 19. století vznikaly jako důsledek rozvoje průmyslu zejména kvůli dopravě nákladů.

O jindřichohradecké úzkorozchodce na stránkách přátel železnice

Stránky Jindřichohradeckých místních drah

Stránky Slezských zemských drah

Server o železnici ŽelPage

Filed Under: Zajímavosti Tagged With: doprava, Jindřichův Hradec, Velká Británie, vlak, železnice

O Chytroušovi

Chytrouš je zábavná encyklopedie pro děti od 6 do 14 let, které jsou zvídavé a chtějí se dozvědět něco nového. Každý den si zde přečtete krátký článek představující některou ze zajímavostí nebo vědomostí.

Zajímavé odkazy

  • Chlebounoviny
  • Dětské stránky
  • Dobrý domov
  • Elektronické publikování
  • Firemní publikace
  • Hnidopich.cz
  • imprimis
  • Internetové konzultace
  • Jazykové korektury
  • Na kávě
  • Obchod s knihami
  • Překlady do češtiny
  • Publikování
  • Textové audity
  • Textové manuály
  • Užitečné odkazy
  • Vydávání a prodej e-knih
  • Vydejte svou knihu!
  • Zkroucený knír

Copyright © 2023 · Magazine Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in